הקבלנים לכחלון - קיפאון גורר קיפאון

קבלנים מובילים בשוק הנדל"ן בישראל פונים לכחלון וטוענים כי על הממשלה להתעשת, וחובתה לטפל בכל השוק ולא רק בפלח של 20% מהאוכלוסייה חשוב ככל שיהיה

ניסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ: " קיפאון גורר קיפאון, אנו מתחילים לראות את הנזק שנגרם מתכנית מחיר למשתכן בשוק הבניה. מצד אחד יש מעט התחלות בנייה במסגרת מחיר למשתכן מכיוון שהממשלה הגרילה דירות המיועדות לבנייה בקרקעות שאינן בשלות עדיין וייקח עוד זמן רב עד התחלת בנייתן. הזוגות הצעירים שהגרילו דירות אלו כבר מתקוממים ורבים כבר לא נרשמים להגרלות.

מצד שני גם היזמות הפרטית נפגעה. בשל הקיפאון המלאכותי שנוצר בשוק הנדל"ן גם לדירות חדשות וגם לדירות יד שניה, ומאחר שאין בשוק החופשי קרקעות לבניה, אין ליזמים כדאיות לצאת עכשיו עם פרויקטים חדשים".

 

"מתחילים לראות את הנזק שנגרם מתכנית מחיר למשתכן". ניסים אחיעזרא, מנכל אחים דוניץ  צילום:יחצ

 

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק "הנתונים המדווחים אינם מפתיעים. פרויקטים של מחיר למשתכן מתקדמים לאט, בשל בירוקרטיה ובעיות תכנוניות. אין מכרזים לפרויקטים בשוק החופשי, מחיר הקרקעות הפרטיות יקר ופרויקטים של התחדשות עירונית תקועים.

אז מה נשאר? ברור שתהיה ירידה בהתחלות בנייה. הפרויקטים שיוצאים עכשיו לפועל הם פרויקטים שתכנונם החל כבר לפני מספר שנים. הממשלה חייבת להתעשת ומחובתה לטפל בשוק כולו ולא רק בפלח של 20% ממנו חשוב ככל שיהיה".

 

"אין מכרזים לפרויקטים בשוק החופשי, מחיר הקרקעות הפרטיות יקר ופרויקטים של התחדשות עירונית תקועים". רוני כהן, מנכל אלדר שיווק צילום: אוראל כהן

 

ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית חברת צרפתי שמעון "מה שהיה הוא מה שיהיה. המדינה גרמה לרוכשים לשבת על הגדר, והירידה במכירות גורמת לכך שקבלנים לא יכולים להתחיל שיווק ובניה של שלבים נוספים בפרויקטים, מכיוון שכל עוד שאין מכירות בשלב ראשון של הפרויקט הם לא יקבלו ליווי בנקאי לשלבים הבאים. כשמדובר על פרויקטים חדשים רגילים, בוודאי שאין על מה לדבר, כיוון שבשנתיים האחרונות המדינה משווקת קרקעות אך ורק במסגרת מחיר למשתכן. היות שרוב הקרקעות אשר שווקו במסגרת המכרזים של תכנית מחיר למשתכן אינן מוכנות לבניה, התוצאה בפועל היא צניחת התחלות הבניה".

 

 

המלחמה במשקיעים גרמה לירידה של התחלות הבניה

 

אוהד סבן, סמנכ"ל דונה מסביר כי לאור פעילות הממשלה להוצאה של המשקיעים מהשוק, מגמת הירידה של התחלות הבנייה הייתה צפויה. מס הרכישה הגבוה אשר הוטל על המשקיעים המהווים חלק ניכר מרוכשי דירות בפרויקטים בכל רחבי הארץ, לצד האיומים של חוק מס דירה שלישית, הקטינו באופן משמעותי את הביקושים לדירות בשוק החופשי, והתוצאה היא שיזמים רבים זהירים יותר ומתחילים בנייה של פרויקטים בקצב איטי יותר ובשלביות רבה יותר.

 

כמו כן, מוסיף סבן כי תוכנית מחיר למשתכן  מאפשרת אולי הגרלת דירה בהנחה, אולם, הקרקעות ששווקו במסגרת התוכנית לא מתוכננות וחלקן עדיין לא מפותחות, כך שיעברו עוד שנתיים ואף יותר, מיום הזכייה בדירה מוזלת במכרז ועד להתחלות הבנייה בפועל.

 

"יזמים רבים זהירים יותר ומתחילים בנייה של פרויקטים בשלביות ובקצב איטי יותר". אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה  צילום-יחצ

  

לדברי היזם אבי כראל "אנו רואים ירידה מתמדת של התחלות בנייה בשנה האחרונה באזור הדרום. מ -2700 יח"ד שהחלה בנייתם בתחילת השנה לכ- 1700 כיום. גם בגמר בנייה ניתן לראות ירידה עקבית מסוף 2016. הממשלה חייבת לקחת אחריות ולטפל במצוקת הדיוק באזור דרום הארץ. זה לא מספיק רק לדבר על הפרחת השממה בנגב ולחתום על הסכמי גג, צריך גם לבצע אותם ומהר".

 

 

בהתחדשות עירונית המצב לא הרבה יותר טוב

 

הקבלנים מודאגים גם מהירידה שניתן לראות בהתחלות הבנייה בתחום של התחדשות עירונית: "אם הבירוקרטיה של התחדשות העירונית תימשך אנו צפויים לראות צניחה חדה יותר גם בהתחלות הבנייה בתחום זה"

 

רו"ח אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס אשר מתמחה בייזום ופיתוח פרויקטים של התחדשות עירונית, מסביר כי "אפילו בהתחדשות עירונית יש ירידה חדה של התחלות בנייה, ולכאורה זה לא קשור לתכנית מחיר למשתכן או לקרקעות זמינות. ברבעון השלישי של השנה הנוכחית נרשמה ירידה של התחלות בנייה בתחום של התחדשות עירונית - תמ"א 38 הריסה ובנייה. הגורם העיקרי הוא הרשויות המקומיות אשר מעכבות את התקדמות הפרויקטים. הרשויות מנהלות מאבק מול השלטון המרכזי על חשבונם של היזמים והתושבים שבמסגרת הזכויות שלהם רוצים לקדם התחדשות עירונית. אם התנהלות זו תימשך ולא יימצא פתרון, נראה צניחה חדה עוד יותר בהתחלות של בנייה בתחום, זאת בניגוד להצהרות של הממשלה כי יש להתייחס לתחום של התחדשות עירונית כאמצעי משמעותי בפתרון משבר הדיור"

 

"הרשויות המקומיות מנהלות מאבק מול השלטון המרכזי על חשבונם של היזמים והתושבים". אודי בלום, מנכל מטרופוליס צילום: יחצ 

 

אבי נאור, מנכ"ל ראדקו 38 מקבוצת רפאלי, מסביר כי "הירידה שרואים בהתחלות בנייה בתחום של ההתחדשות העירונית צריכה להוות תמרור אזהרה לקובעים של המדיניות בממשלה וברשויות המקומיות. הנתון של ירידה בכ-4% בהתחלות בנייה של תמ"א 38 הריסה ובנייה, צריך להדאיג מאוד ומחייב את קובעי המדיניות לבחון מה הגורמים לכך. התושבים והיזמים לוחצים על קידום הפרויקטים, אך מנגד הבירוקרטיה מעכבת, מייקרת ומקשה את כל התהליך. לא ייתכן שלא מצליחים לקדם פרויקט במקום שיש בו ביקוש רב, כדאיות כלכלית ורצון של כל הגורמים".